a napló (agenda)

Származási hely: Temesvár
Származási év: 1957
Méret: 10 x 7 cm (becsukva)
Szín: kék
Ha megfogom: megindultság fog el
Első szó, ami eszembe jut róla: anya

(Benedek Levente, Kolozsvár)

Ezt az 1957-ből származó, román nyelvű határidőnaplót Szabó Balázs, Aradon élő grafikus barátom találta 2004-ben a temesvári Dóm téren. Tehát egy olyan tárgyat szeretnék bemutatni, ami igazából nem is az én tulajdonomat képezi, de évek óta nálam van, és nehezen tudom kiadni a kezemből. Ennek egyik oka az, hogy nagyon ragaszkodom a régi tárgyakhoz, a másik meg az, hogy egy kiaknázatlan történetet látok benne. Sokáig hezitáltam, hogy etikus-e megosztani ebben, vagy bármilyen más publikus formában valakinek a személyes naplóját, akit nem is ismerek. Végül arra jutottam, hogy van akkora időbeli távolság, hogy ez megengedhető, nem sértek vele személyi jogokat. Akár kordokumentumnak is felfogható.

A naplóban található bejegyzésekből kiderül, hogy egy asszisztensnőé vagy orvosnőé lehetett, aki feljegyezte a munkájával, utazásaival és vásárlásaival kapcsolatos teendőit. Ugyanakkor fontos dolgokat jegyzett le a saját édesanyjával kapcsolatosan, akit sok más betegen kívül gondozott.

Megismerve a néhol nehezen kiolvasható szövegeket, nagyon megérintett egy részlet, ezt szeretném kiemelni:

(június 29.) „Drága édesanyám betöltötte a 67-ik életévét. Szegénykém mennyit szenved.’’

(június 30.) „A legnagyobb csapás számomra… Drága édesanyám 9 hónap nehéz szenvedés után reggel 6-kor elhunyt.’’

(július 7.) „11 kilót fogytam, előtte 61 kilogramm voltam, most 50 vagyok.”

Színházban dolgozó grafikusként úgy kezdtem el kutatni az illető nő után, mint ahogyan a színészek szokták keresgélni, hogy milyen karakter lehet egy szerep mögött, hogy milyen ember lehetett az akár fiktív szereplő. Vagy hogy mi a darabban meg nem írt háttér- és előtörténete. Egy mélyrehatóbb nyomozásban, s akár egy grafológusi szakvélemény igénylésében is gondolkodom.

A naplót bemutattam egy temesvári kiállításon is, illetve készítettem egy Facebook-oldalt, hogy minél több emberhez eljusson, hátha így sikerül megtalálnom a tulajdonos egyik hozzátartozóját, és eljuttatnom neki.

Csak így tudnám elengedni ezt a tárgyat.

A beszkennelt napló a Facebook-oldalon itt található, böngésszétek!

/ / Neked is volt már viszonyod egy tárggyal? Megtörténik! / /
Meséld el nekünk, írjál róla. Az eljárás egyszerű: gondolj egy tárgyra! (Mi az első, ami eszedbe jutott, miért?) Menj közel hozzá, vedd kézbe vagy tapintsd meg. (Mit érzel?) Honnan került a környezetedbe? Milyen a viszonyod vele? (Mit gondolnak mások ugyanarról a tárgyról?) Milyen emlékeid fűződnek hozzá (helyek, események, emberek)?
Fotózd le természetes előfordulási helyén, saját tárgyi környezetében. Írd meg a közös sztoritokat és küldd el nekünk a megtortenttargyak@gmail.com e-mail címre.

Hozzászólás